İnternet üzerinden ticaret yapılabileceği keşfedildikten sonra girişimciler, sürekli yeni ticaret modelleri deneyerek gelir elde etmeye sağladı. Bu süreçte tutmayan yöntemler de oldu ama dropshipping (stoksuz e-ticaret), e-ticaret trendleri arasında kendine sağlam bir yer buldu. Alıcı için olumsuzluk yaratmayan, satıcı için kolay olan ve tedarikçi için yeni bir satış alanı yaratan bu e-ticaret modeli, zincir içerisindeki tüm taraflar için kazançlıdır.
Dropshipping
Stoksuz e-ticaret modelinde satıcı olmak, genellikle e-ticarete ilk adım atılan dönemlerde tercih edilir. Modelin satıcı için sunduğu avantajlar, hem bu yöntemi denemeyi kolaylaştırır hem de satıcının e-ticaret alanında tecrübe kazanmasını sağlar. Üretim, depolama, kargo yönetimi gibi süreçlerle uğraşmak zorunda kalmadan e-ticaret yapmak istiyorsanız, stoksuz e-ticaret modelini deneyebilirsiniz. Ama öncesinde dropshipping nedir, nasıl yapılır, ne kadar kazandırır gibi konularda yeterli bilgilere ulaşmalısınız.
Dropshipping Nedir?
Dropshipping; ürünleri stoklamaya ve depolamaya gerek kalmadan, alıcı ve satıcı arasında bir köprü oluşturarak yapılan bir e-ticaret modelidir. Dropshipping ya da dropship ne demek diye kelime anlamına bakıldığında, satışla ilgili “direkt nakliye, doğrudan gönderim” gibi tabirlerle karşılaşmak mümkündür. Fakat terim, ticaret jargonuna “stoksuz e-ticaret” olarak geçmiştir. Stoksuz e-ticaret modeli, internet üzerinden satış yapmak için en çok tercih edilen yöntemlerden biridir.
Stoksuz e-ticarette alıcı, satıcı ve tedarikçi olmak üzere üç temel taraf vardır. Fakat başrol satıcıdır. Çünkü satıcı ve tedarikçi aynı olduğunda model, B2C ticarete döner. Stoksuz e-ticaret yapan satıcı, stoklarını tutmadığı ve depolamadığı ürünleri satar. Satmak istediği ürünleri e-ticaret sitesi üzerinde ya da sanal pazar yerlerinde listeler. Müşteriler yani alıcılar ise ürünü sipariş eder. Gelen sipariş ise ürünün asıl satıcısına, yani üretici ya da tedarikçiye iletilir.
Bu adımdan sonra ürünün gönderimi ve kargo yönetimi, tedarikçinin sorumluluğundadır. Tedarikçi kendi deposundaki ürünü alıcıya gönderir. Böylece tedarikçi herhangi bir pazarlama çalışması yapmadan, satıcı ise üretim ve depolama yapmadan satış gerçekleştirmiş olur. Satıştan elde edilen gelir ise anlaşma doğrultusunda iki taraf arasında bölüşülür.
Dropshipping Avantajları
En önemli avantajlarından biri düşük maliyetli olmasıdır.
Üretim, depolama, paketleme, personel maaşı ve benzeri masrafların hiçbiri yoktur.
Başlangıç sermayesi son derece düşüktür ve iş yükü azdır.
Başlamak için büyük ölçekli organizasyonlara ihtiyaç yoktur.
Tek bir bilgisayardan, bir kişi tarafından yönetilebilmesi de mümkündür.
Büyük sermayeler yatırılmadığı için zarar riski oranı azdır.
Farklı sektörlerden çok sayıda tedarikçi ile aynı anda çalışılabilir.
Tedarikçi sayısı ile birlikte ürün çeşitliliği de artırılabilir.
Ürün çeşidini artırmak kolay olduğu için daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşılabilir.
Depolamaya gerek olmadığı için evden çalışmak ve tüm süreci dijitalden yönetmek mümkündür.
Sadece satıştaki ürünler sorumluluk dâhilindedir. Stok maliyetleri ile tedarikçi ilgilenir.
Gönderim aşaması da tedarikçinin sorumluluğunda olduğundan kargo anlaşmalarına gerek yoktur.
Dropshipping Dezavantajları
Komisyon mantığı ile çalışıldığı için kâr marjı düşüktür.
Ödeme altyapısı sağlayıcılarının ve pazar yerlerinin aldığı komisyonlar da kârı düşürür.
Diğer modellere göre rahat bir girişim olduğu için girişimci sayısı çoktur. Dolayısıyla çetin bir rekabet ortamı vardır.
Sadece dropshipping yapanlarla değil, diğer e-ticaret modelindeki satıcılar ile de rekabet edilir.
Rekabette öne çıkmak için fiyat düşürmek gerekir ve bu da kârda azalmaya neden olur.
Envanter yönetimi biraz daha zordur. Tedarikçinin stoklarını sürekli kontrol ederek ürün listesini güncellemek gerekir.
Tedarikçinin sorumlu olduğu konular için müşterinin muhatabı satıcıdır. Bu nedenle olası problemlerle satıcı uğraşmak durumundadır.
Tedarikçinin paketleme ve gönderim sürecindeki hatalarından satıcı olumsuz etkilenir.
Müşteri ile iletişim kurma sorumluluğu satıcıdadır ve dolayısıyla olası şikâyetleri dinlemek durumunda kalır.
Satıştaki ürünler hakkında tedarikçi kadar bilgiye sahip olunmadığı için teknik destek sunmak zordur.
Dropshipping Nasıl Yapılır?
Dropshipping yapmadan önce, yukarıdaki avantajlar ve dezavantajlar iyi bir şekilde analiz etmelisiniz. Sahip olduğunuz girişimci profili ve e-ticaret stratejileriniz doğrultusunda bu modelin sizin için kârlı olup olmayacağını öngörebilmeniz önemlidir. Peki dropshipping nasıl yapılır?
Dropshipping, özel bir e-ticaret sitesinde ya da sanal pazar yerlerinde yapılabilir. Bunun için kendinize bir e-ticaret sitesi açarak ya da sanal pazar yerlerinde mağaza açarak işe başlayabilirsiniz. Dilerseniz her iki yöntemi aynı anda da uygulayabilirsiniz. Bu size daha fazla satış kanalı sunar. Tabii aynı zamanda tedarikçilerinizle de anlaşmanız gerekir. Sitenizi ya da mağazanızı açtıktan sonra, tedarikçi ile anlaşmanız doğrultusunda satabileceğiniz ürünleri listeleyebilirsiniz.
Ürün listeleme sürecinde genellikle XML entegrasyonu kullanılır. Entegrasyon kullanmazsanız; tüm ürünlerin açıklamalarını, özelliklerini ve görsellerini tek tek girmeniz gerekir. Bu nedenle tedarikçilerinizden XML verilerini almalısınız. Verileri girdikten sonra ürünleriniz listelenir ve satışa başlayabilirsiniz. Bu aşamadan sonra yapmanız gereken en önemli iş, ürünleri doğru ve etkili bir şekilde pazarlamaktır.
Aradığınız Bilgiyi Bulamıyor musunuz?
Bilgi bankasını detaylı olarak incelediniz, fakat ihtiyacınız olan bilgiyi bulamıyorsanız,