Blackberry, Android ve iPhone'un gerisinde kalalı çok oldu ve uzun zamandır Blackberry'nin ismini bile neredeyse hiç duymuyoruz. Yeni gelen haberlere göre, Blackberry'nin üretimi durmak üzere.
Markalar çağı
1990'lı ve 2000'li yıllar, markaların kendilerini gösterdiği önemli dönemler haline geldi. 'Lovebrand' gibi kavramlar hayatımıza girdi, herkesin hayat tarzını temsil eden markalarla karşılaştık. Bu markaların büyük çoğunluğu, kendi kitlesini elde etti.
Rüzgarı yakalayamayınca...
Ancak sürekli değişen sektörler ve kullanıcı taleplerine karşılık vermek de markalar için en az 'sevilmek' kadar zor. Zira artık kullanıcılar daha talepkar ve bir kez rüzgarı yakalayamazsanız, müthiş bir şekilde geriye düşebiliyorsunuz. 1990'larda ve 2000'lerde cep telefonu sektörünü uzun bir süre domine eden Nokia'nın daha sonra nasıl geri düşüverdiğini hatırlayın. iPhone'un ortaya çıkışı ve Android cihazların üretimi her şeyi değiştirmişti.
Blackberry en yeni örnek
Akıllı telefon sektöründe, Blackberry de en güncel örnek diyebiliriz. Çok değil, taş çatlasın bundan 10 yıl önce kendisine ait müthiş bir kullanıcı profili bulunan marka, şu sıralar faaliyetlerinin cep telefonu ayağında büyük sıkıntılar yaşıyor.
Prestij ürünüydü
Blackberry, kullanıcısı için bir prestij ve otorite oluşturma fırsatı sağlıyordu. Özellikle iş insanlarının tercih ettiği, 'beyaz yaka' segmentte ürünler üreten bir telefon markasıydı ve kendine ait bir anlık mesajlaşma servisi de bulunuyordu.
Satışları dibe vurdu
Fakat hem Android hem de iOS cihazların yaygınlaşması, kolay kullanım fırsatı sunması, çeşitli gelir segmentlerine uygun ürünlerle kullanıcının karşısına çıkması, Blackberry'nin peyderpey popülerliğini yitirmesine neden oldu ve deyim yerindeyse Blackberry'nin satışları birkaç yıl içinde eridi.
Adı bile duyulmuyor
Şimdilerde ise akıllı telefon pazarında Blackberry'nin adını duymak çok güç. Android ve iOS, sektörü domine etmiş durumda. Blackberry ise bu durumda başka şeylere eğilmeyi tercih etmek zorunda kalmıştı.
Üretimleri duracak
Son yapılan açıklama ise 'bir devrin sonu' etkisi yarattı. Çünkü Blackberry telefonları üreten şirket TCL ve Blackberry arasındaki anlaşmalar bitmiş. Artık Blackberry'nin bir üreticisi bulunmuyor. TCL, yalnızca şu ana kadar üretilmiş olan telefonlara teknik destek sağlamakla yükümlü olacak. Bundan sonra bir Blackberry modeli görüp göremeyeceğimiz ise meçhul.
Blackberry yolunu değiştirmişti
Akıllı telefon pazarında payını kaybeden Blackberry, bir süredir 'nesnelerin interneti' ve veri güvenliği gibi konularda çalışmalar yürütüyordu. Ürettiği telefonların tamamında güvenliği ilk sıraya koyan bir marka için belki de doğru bir seçimdi bu. TCL ise daha önce de olduğu gibi televizyon üretimi odaklı çalışmalarına devam edecek.
Akıntıya karşı koyamayanlar...
Değişen dünyada ve sektörlerde kendini yenilemekte zorlananların sıkıntılar yaşayarak markalarını kaybetmesi artık kaçınılmaz bir hal almaya başladı. Bunun ciddiyetinin farkında olarak ticari hamleler yapmak gerek.